Content marketing: waardevol voor jouw doelgroep

Als je jouw doelgroep informatie kunt geven waarmee je ze (verder) helpt of hun probleem oplost, zonder dat daarmee jouw product of dienst op de voorgrond staat, dan is de kans erg groot dat zij dat waarderen en dat ze fan worden van jouw bedrijf of merk. Daar draait content marketing om.

Laten we beginnen met de definitie van content marketing. Het Content Marketing Institute gebruikt onderstaande definitie:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

In het Nederlands kun je dit het best weergeven als: een marketingtechniek waarmee relevante en waardevolle informatie gemaakt en verspreid wordt, om een bepaalde doelgroep aan te trekken en aan je bedrijf te binden, met als resultaat meer winst/omzet voor jouw bedrijf. Het is dus een manier om potentiële klanten aan te trekken en van bestaande klanten fans te maken.

Door informatie te delen waar jouw (potentiële) doelgroep wat aan heeft, zorg je ervoor dat jouw bedrijf of organisatie als een betrouwbare en interessante bron van informatie gezien wordt. Dit is een strategie die tijd kost, maar die zal leiden tot vertrouwen bij de doelgroep, grotere bekendheid en het opbouwen van autoriteit. Daarnaast biedt deze strategie kansen om de dialoog aan te gaan met de doelgroep.

content marketing

Waarom werkt content marketing?

Mensen zoeken naar oplossingen voor een probleem dat ze ervaren. Daarom worden ze blij van relevante en waardevolle informatie. Daarmee kunnen zij hun probleem oplossen of kleiner maken. In tegenstelling tot reclame staat bij content marketing het product of de dienst niet centraal. Je biedt jouw doelgroep waardevolle en relevante informatie aan waarmee zij meer uit een product kunnen halen (bijvoorbeeld langere batterijduur) of dat ze andere, betere keuzes kunnen maken (bijvoorbeeld 4K in plaats van full HD TV).

Die behoefte aan informatie of content zie je ook terug in de zoekopdrachten die bij Google ingegeven worden. Heel veel zoekopdrachten bij Google beginnen met “Hoe werkt…….” of “Waarom is…..” of “Wat helpt tegen….”. De reden achter deze zoekopdrachten is een vraag of probleem waar mensen mee zitten. Als jij daarop met jouw content inspeelt, zorg je voor meerwaarde die door de doelgroep gewaardeerd wordt.

Content voorbeelden

De informatie die via content marketing gedeeld wordt kan heel verschillend zijn, en speelt in op de verschillende fases van het koopproces (ook wel customer journey genoemd). De vorm waarin de informatie aangeboden wordt kan variëren per doelgroep en fase van het koopproces. Hieronder vind je een paar vormen van content die je kunt gebruiken:
  • E-book
  • Video
  • Template
  • Checklist
  • Tips
  • Foto’s
  • Blog / artikel
  • Instructie of handleiding
  • Mailings
  • Social Media berichten

Verspreiding van content kan op verschillende manieren gebeuren. Via blogs, downloads, berichten op social media, Youtube, nieuwsbrieven, whitepapers, landingspagina’s, etc. etc.

Een lange adem

Zoals eerder aangegeven is content marketing niet iets wat zomaar geregeld is. Het maken van de goede content kost tijd. Daarnaast duurt het vaak even voordat je resultaten gaat merken van jouw inspanningen. Sommige aankooptrajecten zijn (erg) lang, vooral in B2B. Door relevante en waardevolle informatie op de verschillende fases in dit traject aan te bieden help je de klant, bouw je aan het imago van jouw bedrijf en vergroot je de kans dat de klant voor jouw product of dienst kiest.

Wat levert content marketing op?

De resultaten van content marketing kunnen je op verschillende gebieden iets opleveren:

  • meer naam- en merkbekendheid;
  • meer verkeer naar je website;
  • hogere conversie doordat je meer waarde geeft;
  • grotere klantentevredenheid;
  • meer leads/aanvragen
  • …..


Wil jij aan de slag met content marketing? Of heb jij na het lezen toch nog vragen of loop je ergens tegenaan? Neem contact met me op, dan maken we een afspraak om te bellen, online te overleggen (Zoom of Teams) of koffie te drinken. 

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »