Effectieve marketing begint met een goede analyse van jouw doelgroep. Als je niet weet wie je doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben, kun jij niet het goede product of dienst aanbieden. Het is opvallend dat veel ondernemers moeite hebben hun doelgroep scherp te krijgen. Een goede analyse is niet meer dan logisch nadenken en de juiste vragen stellen.
Segmentatie
Er zijn een paar basis vragen om een eerste segmentatie te maken. Vaak maak je deze segmentatie op basis van algemene kenmerken. Bijvoorbeeld:
- Welke branche?
- Welke regio?
- Hoeveel medewerkers?
- Omzet categorie
- Welke contactpersoon?
Verder verdiepen in je doelgroep
Na de eerste segmentatie ben je nog niet klaar. Veel ondernemers stoppen dan al. Door je verder in te leven in je doelgroep kom je een stap verder en wordt het interessant(er). Er komen meer open vragen naar voren, die minder voor de hand liggen en dus ook lastiger te beantwoorden zijn. Deze gegevens vind je niet terug in een overzicht of CRM. Hierbij moet je denken aan meer inzichtelijke vragen zoals:
- Waar ligt jouw ideale klant ’s nachts van wakker?
- Hoe worden deze problemen nu opgelost?
- Wat is de behoefte en waar komt die vandaan?
- Hoeveel geld kost hem dit nu?
- Wie houdt zich bezig met de speerpunten en problemen?
Bepaal je doelgroep door vragen te stellen
Bij het spelletje “wie is het?” draait om het stellen van slimme vragen waarmee je je “doel” zo concreet mogelijk kunt gaan maken, zodat je doel steeds duidelijker en scherper wordt. Zo is het ook met marketing. Concreet inzicht in jouw doelgroep zorgt ervoor dat je jouw marketingacties gericht in kunt zetten voor de juiste doelgroep. Hiermee vergroot je de kans op kwalitatieve leads en klanten enorm!