Hoe goed heb jij je doelgroep bepaald?

Effectieve marketing begint met een goede analyse van jouw doelgroep. Als je niet weet wie je doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben, kun jij niet het goede product of dienst aanbieden. Het is opvallend dat veel ondernemers moeite hebben hun doelgroep scherp te krijgen. Een goede analyse is niet meer dan logisch nadenken en de juiste vragen stellen.

Doelgroep bepalen

Segmentatie

Er zijn een paar basis vragen om een eerste segmentatie te maken. Vaak maak je deze segmentatie op basis van algemene kenmerken. Bijvoorbeeld:

  • Welke branche?
  • Welke regio?
  • Hoeveel medewerkers?
  • Omzet categorie
  • Welke contactpersoon?

Verder verdiepen in je doelgroep

Na de eerste segmentatie ben je nog niet klaar. Veel ondernemers stoppen dan al. Door je verder in te leven in je doelgroep kom je een stap verder en wordt het interessant(er). Er komen meer open vragen naar voren, die minder voor de hand liggen en dus ook lastiger te beantwoorden zijn. Deze gegevens vind je niet terug in een overzicht of CRM. Hierbij moet je denken aan meer inzichtelijke vragen zoals:

  • Waar ligt jouw ideale klant ’s nachts van wakker?
  • Hoe worden deze problemen nu opgelost?
  • Wat is de behoefte en waar komt die vandaan?
  • Hoeveel geld kost hem dit nu?
  • Wie houdt zich bezig met de speerpunten en problemen?

Bepaal je doelgroep door vragen te stellen

Bij het spelletje “wie is het?” draait om het stellen van slimme vragen waarmee je je “doel” zo concreet mogelijk kunt gaan maken, zodat je doel steeds duidelijker en scherper wordt. Zo is het ook met marketing. Concreet inzicht in jouw doelgroep zorgt ervoor dat je jouw marketingacties gericht in kunt zetten voor de juiste doelgroep. Hiermee vergroot je de kans op kwalitatieve leads en klanten enorm!

Laatste posts

Blue Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategy biedt bedrijven een krachtig hulpmiddel om te ontsnappen aan de felle concurrentiestrijd in rode oceanen. Door waarde-innovatie na te streven, marktgrenzen te herdefiniëren en nieuwe klantsegmenten aan te boren, kun je unieke markten creëren met minder concurrentie.

Lees meer »

Wat is jouw waardepropositie?

Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden met de drie waardeproposities: Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Ontdek welke strategie het beste past bij jouw organisatie en krijg praktische tips om succesvol te concurreren in de markt.

Lees meer »

Pareto principe

Leer hoe je met het Pareto-principe 80% van je omzet kunt halen uit 20% van je klanten. Praktische tips voor klantsegmentatie, sterkere relaties en efficiënter ondernemen. Ontdek de kracht van focus!

Lees meer »

Prijs vs waarde

Als je verkoopt op prijs, doe je mee aan een drukke race om de goedkoopste te zijn. Maar als je verkoopt op waarde, strijd je om de beste te zijn.

Lees meer »