Prijsstrategie

Prijsstrategie

Een prijsstrategie is een strategie die door een bedrijf wordt gebruikt om de prijzen van zijn producten of diensten te bepalen. Het doel van een prijsstrategie is om de verkoop van de producten of diensten te maximaliseren door prijzen te kiezen die aantrekkelijk zijn voor klanten. Een goede prijsstrategie houdt in dat prijzen worden vastgesteld die passen bij de waarde van producten en tegelijkertijd winst voor het bedrijf opleveren.

De prijs is de waarde die klanten bereid zijn te betalen als ze krijgen wat ze gevraagd hebben. In feite is de prijs een weergave van de waarde die klanten toekennen aan een product of dienst.

Om de prijs te kunnen bepalen moet een product of dienst gebaseerd zijn op de drie C’s: cliënt, communicatie en concurrentie. Deze elementen hebben een onderling verband in de prijsstrategiematrix.

Volgens Philip Kotler zijn er drie strategieën om een prijs te bepalen.

Cost-plus pricing

De verkoopprijs wordt bepaald door de kosten van een product of dienst te pakken en daar een percentage bovenop toe te voegen…

Voor deze strategie is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de kosten die je hebt bij het leveren van je product of dienst zodat je betrouwbaar bent in het berekenen van je prijs.

Voordelen

Een eenvoudige strategie en weinig risico op verlies.

Nadelen

Je houdt geen rekening met de prijs van concurrenten of de waarde die klanten aan je product of dienst toekennen.

Voorbeeld

Stel je bent in totaal €16,- kwijt voor het maken van een boek… Neem dan €16,- en voeg daar een winstmarge van 30% aan toe, dan wordt de prijs per boek dus op €20,00.

Value-based pricing

Je bepaalt de prijs van een product of dienst op basis van de waarde die de klant aan het product of dienst toekent.

Deze prijsstrategie wordt hoofdzakelijk gebruikt in markten waar producten worden verkocht op basis van emotie, zoals bijvoorbeeld kleding.

Voordelen

De prijs heeft in principe geen limiet.

Meer focus op de klant en de kwaliteit van je product/dienst.

Nadelen

Je bent erg afhankelijk van je marketing.

De waarde die de klant aan je product hecht is vaak niet stabiel.

Voorbeeld

Je koopt een iPhone voor een groot deel vanwege het merk Apple. Een Android telefoon is waarschijnlijk goedkoper en net zo goed, maar toch ben je bereid meer te betalen voor de iPhone.

Hourly pricing

Tijd voor geld…

In dit geval zegt de prijs niets over de waarde die je levert, maar over de tijd die je kwijt bent. Hourly pricing wordt veel gebruikt door consultants, freelancers en bijvoorbeeld mensen die op contract basis werken.

Voordelen

Eenvoudig en nauwelijks risico.

Nadelen

Houdt geen rekening met de waarde die daadwerkelijk geleverd wordt. De prijs zal geen stand houden als je geen kwaliteit levert.

Voorbeeld

Een freelancer wordt aangenomen voor 100 uur, voor € 45,- per gewerkt uur.

Laatste posts