E-mailmarketing

E-mailmarketing is een krachtig communicatiemiddel om direct je klanten en prospects te bereiken. Waarschijnlijk ontvang jij ook nieuwsbrieven van allerlei organisaties, net als ruim 90% van alle Nederlanders. Want via email stuur je een hele specifieke en gerichte boodschap aan een geselecteerde doelgroep. Doordat de kosten laag zijn en de respons heel goed meetbaar is, is het dus heel effectief marketingmiddel.

Waarom e-mailmarketing inzetten?

Je kunt e-mailmarketing inzetten om meer traffic naar je website te krijgen, je verkopen te stimuleren, voor laagdrempelige communicatie met je doelgroep en om de klanttevredenheid te verhogen.

Het is (nog steeds) het best presterende communicatiemiddel met een hoge respons en lage kosten.

Voordelen van e-mailmarketing

Het communiceren via e-mailings heeft verschillende voordelen:

  • Goedkoop
  • Korte responstijd
  • Meetbare resultaten
  • Gepersonaliseerde berichten
  • Laagdrempelig
  • Schaalbaar

Soorten e-mailmarketing

Een van de meest bekende vormen van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Hiermee kun je geïnteresseerden op de hoogte houden van wat er in en rond jouw organisatie speelt. Ook kun je mailings inzetten voor specifieke acties (bijvoorbeeld uitverkoop of korting) of evenementen (bijvoorbeeld open dag of jubileum). Ook kun je gerichte mailings sturen op basis van een specifieke gebeurtenis (bijvoorbeeld welkomstmail, verjaardag of herinneringsmail). Tot slot kun je mailingsgebruiken voor service, bijvoorbeeld over een bijna verlopen garantietermijn of de update van een software versie.

Effectief

Wet- en regelgeving

Het effectief toepassen van e-mailmarketing vraagt de nodige aandacht. Met de nieuwe privacy wetgeving (GDPR) mag je niet meer zomaar iedereen op je mailinglijst zetten en hebben de ontvangers (veel) meer rechten dan een tijdje geleden. Wanneer de hoeveelheid verzonden nieuwsbrieven of e-mailberichten wordt overdreven, of niet langer als informatief wordt ervaren door ontvangers, kan e-mailmarketing eenvoudig gezien worden als ongewenste e-mail (spam). Zorg ervoor dat je transparant bent en duidelijk maakt hoe vaak iemand een e-mail van je gaat ontvangen. Expliciete toestemming voor het toesturen van nieuwsbrieven of e-mailings is noodzakelijk. Voor bestaande klanten is deze toestemming (onder bepaalde voorwaarden) niet nodig. Wel dien je altijd een uitschrijf mogelijkheid voor e-mail nieuwsbrieven te creëren.

Ook effectief met jouw doelgroep communiceren? Wij helpen je met de strategie en de uitvoering.