Sociale Media valkuilen

Valkuilen waar je als bedrijf op moet letten als je een goed, positief online imago wilt opbouwen? Begin op de juiste manier. Hieronder enkele dingen die je als bedrijf niet moet doen als succesvol wilt zijn:

1. Sociale media compleet negeren

De ergste fout die je als bedrijf kunt maken, is het compleet negeren van sociale media. Tegenwoordig zijn sociale media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Bovendien wordt er zeer waarschijnlijk op sociale media over je bedrijf of product gesproken. Wanneer je zelf aanwezig bent kun je monitoren wat er geschreven wordt, en gepast reageren.

2. Obsessief likes verzamelen

Likes en volgers zijn interessant, maar ze mogen geen doel op zich zijn. Als je 1.000 likes op je Facebook pagina hebt, wat betekent dat dan eigenlijk? Zijn dat echte fans van jouw bedrijf of je merk? Sociale media zijn geen doel, maar een manier om je verkoop te ondersteunen. Bovendien is de kwaliteit van je volgers belangrijker dan de kwantiteit. Het is mogelijk om volgers te kopen, maar dat is absoluut af te raden. Mensen die je uit echte interesse volgen op sociale media zijn het meest waardevol.

3. Valkuil: overal en nergens aanwezig zijn

Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Fourqsuare, LinkedIn, Flickr, Vine, … De lijst van sociale netwerken wordt steeds langer. Wie een uitgebreid sociaal media team heeft kan op veel sociale netwerken aanwezig zijn. De meeste bedrijven kunnen beter een of enkele sociale media uitkiezen en daarop focussen. Kies de sociale netwerken die het meest gebruikt worden door jouw doelgroep(en), zorg voor goede content en een goede service op deze kanalen.

4. Niet consistent zijn

Zorg voor regelmatige updates op elk sociaal netwerk dat je gebruikt. Wanneer je de ene week dagelijks post en de week daarop niets van je laat horen geeft dat een slechte indruk. Heb je de ene week meer tijd dan de andere? Plan dan je berichten in, zodat ze op een bepaalde datum verschijnen, om zo de continuïteit te garanderen.

5. Copy / paste naar elk sociaal netwerk

Het is geen enkel probleem om je Facebook posts automatisch ook op Instagram, Twitter, LinkedIn of andere sociale media te laten plaatsen. Dat lijkt een goed idee, omdat het tijdsbesparing oplevert. Maar niets is minder waar. Met updates die aangepast zijn aan een specifiek sociaal netwerk bereik je veel meer.

6. Veel blabla, weinig interactie

Sociale media gebruiken om reclame te maken is niet echt slim. Maar ook meer praten dan luisteren is geen goed idee. Het grote voordeel van sociale media is namelijk dat je de dialoog kan aangaan met je (potentiële) klanten. Zorg dus voor een boeiende dialoog en bouw een community op rond je merk. Communiceer als een persoon, niet als een machine.

7. Niet reageren op negatief commentaar

Negatieve reacties op sociale media horen er bij en zijn onvermijdelijk. De manier waarop je daarmee omgaat is cruciaal. Negatieve reacties mag je nooit zomaar verwijderen. Wat je wel moet doen? Snel, vriendelijk en begripvol reageren en het probleem oplossen. Zo maak je van iets negatiefs toch nog iets goeds!

8. Geen call-to-action

Wat je doet op sociale media heeft uiteraard een doel: zorgen voor meer verkoop. Alle berichten op sociale media moeten een meerwaarde voor je volgers betekenen. Dat kan, omdat je posts informatief, grappig of gewoon prettig zijn. Zorg van tijd tot tijd wel voor een call-to-action. Die call-to-action kan van alles zijn, maar in veel gevallen gaat het om het genereren van traffic naar je website, bijvoorbeeld door een link te posten. Zorg dat je dit in Google Analytics kunt analyseren, zo weet je welke updates en welke sociale netwerken het meest efficiënt zijn!

9. Niet meten

Sociale media zijn niet vrijblijvend. Van al je marketinginspanningen wil je de resultaten zien en dat is met sociale media ook zo. Gebruik Google Analytics om het verkeer van je sociale media naar je website te meten. Dankzij Facebook statistieken of Twitter Analytics krijg je in één oogopslag een beeld van hoe goed je het doet op deze sociale media: het aantal volgers, likes, shares, retweets, …

 

Wil je weten hoe jij met Sociale Media aan de slag kunt voor je bedrijf? Wij helpen je graag met een plan en de uitvoering. Maak een afspraak 

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »