Positionering

Het succes van veel merken is geen toeval, maar het resultaat van onderzoek, analyse en duidelijke keuzes over wat die merken willen en kunnen zijn voor hun doelgroep(en): hun positionering. Zo is Douwe Egberts gezelligheid, Lavazza een authentieke Italiaanse sfeer en Volvo staat voor veel mensen voor veiligheid. Hoe wil jij dat afnemers jouw merk “zien”?

Positioneren is een product of dienst heel bewust een plaats geven in het hoofd van de afnemer. Hierbij staat de belofte aan de afnemers en in welk opzicht het merk anders is dan concurrenten centraal. Het imago is vaak gebaseerd op een duidelijk concurrentievoordeel. Het is alleen effectief als het merk zich ook daadwerkelijk onderscheid en de unieke eigenschappen onderstreept worden.

The act of designing the company’s offer and image so that it occupies a distinct and valued place in the target customers minds.  Philip Kotler

Waarom is een goede positionering belangrijk?

Een goede positionering maakt duidelijk:

  1. waar het bij een merk om draait,
  2. in welk opzicht het merk uniek is,
  3. in welk opzicht het vergelijkbaar is met concurrerende merken,
  4. waarom consumenten dit merk moeten kopen en gebruiken.

Positionering geeft kopers als het ware een reden tot koop. Door een goede positionering te kiezen onderscheidt een bedrijf zich van de concurrenten. Want de juiste positionering is input is voor de (communicatie)strategie. Hiermee gaat de toegevoegde waarde van een product of dienst naar de doelgroep gecommuniceerd worden.

Hoe ga jij je positioneren?

Echter een goede positionering bepalen is niet gemakkelijk. Eerst moet je bepalen welke posities de concurrenten hebben ingenomen. Als hulpmiddel kun je een positioneringsmatrix gebruiken. Hiermee kunnen verschillende organisaties, producten, merken met elkaar worden vergeleken op basis van belangrijke koopaspecten.

Door een positioneringsmatrix te maken wordt er een duidelijk beeld worden ontwikkeld van zowel de bestaande als gewenste positionering. Vaak ontstaat het beste beeld van de bestaande positionering als de positioneringsmatrix wordt ingevuld door bijvoorbeeld gebruikers of klanten.

Wanneer je een beeld hebt van de bestaande situatie is het belangrijk te analyseren waar concurrerende organisaties, merken en producten sterk in zijn en waarin vooral niet. Op basis van sterktes en zwaktes kun je kansen en bedreigingen vaststellen die je helpen bij het bepalen van de positioneringsstrategie.

Pinguïns zijn schattig en grappig, maar hebben totaal geen onderscheidend vermogen. In een groep gedragen zij zich vaak exact hetzelfde en ze lijken allemaal op elkaar. Veel merken hebben ook moeite zich te onderscheiden. Door middel van een goede positionering val je op en weten afnemers waarom ze juist bij jou moeten zijn.

Wil je weten hoe  jouw bedrijf en jouw producten ervoor staan? Maak dan een afspraak

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »