5 manieren om onderscheidend te zijn
Een bedrijf beginnen is eenvoudig, maar een bedrijf runnen is niet zo eenvoudig. Klanten hebben zoveel verschillende keuzes en mogelijkheden waar ze hun geld aan kunnen besteden. En waarom zouden ze dat bij jou doen? Als je net je bedrijf gestart bent of wanneer je erover nadenkt om een bedrijf te beginnen is één van de belangrijkste vragen: wat maakt jou uniek? Oftewel wat is jouw onderscheidend vermogen. Wat kun jij doen om onderscheidend te zijn?
1. Luisteren
Dat klinkt weliswaar simpel, maar voor veel mensen blijkt het toch moeilijk. Als je een startende ondernemers bent, levert marktonderzoek je veel meer op dan je voor mogelijk had gehouden. Ga naar buiten, praat met (potentiële) klanten en luister actief naar wat ze je vertellen. En als je al een bedrijf hebt: wanneer was de laatste keer dat je aan je klanten hebt gevraagd hoe jouw product of de dienst bevalt? Zijn ze blij met de service? Wat doe je goed? En wat kan beter? Je zult verstelt staan van de feedback en de inzichten die het oplevert. Het is belangrijk om klanten regelmatig vragen te stellen, te luisteren en de informatie te gebruiken. Laat klanten vertellen wat hun probleem is.2. Zorg voor de oplossing
Als klanten problemen hebben, zullen ze zoeken naar oplossingen. Mensen zijn altijd op zoek naar betere, snellere en slimmere manieren om dingen voor elkaar te krijgen. De beste producten, diensten, innovaties en nieuwe technologieën zullen de gaten in de markt opvullen en het probleem oplossen. Richt je daarom op één specifieke uitdaging in de markt, maak een goed plan en zorg voor de juiste promotie. Hierdoor zul je niet alleen je potentiële klanten duidelijk aanspreken, maar heb je ook focus in je communicatie.