Wat is het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf?

5 manieren om onderscheidend te zijn

Een bedrijf beginnen is eenvoudig, maar een bedrijf runnen is niet zo eenvoudig. Klanten hebben zoveel verschillende keuzes en mogelijkheden waar ze hun geld aan kunnen besteden. En waarom zouden ze dat bij jou doen? Als je net je bedrijf gestart bent of wanneer je erover nadenkt om een bedrijf te beginnen is één van de belangrijkste vragen: wat maakt jou uniek? Oftewel wat is jouw onderscheidend vermogen. Wat kun jij doen om onderscheidend te zijn?
wat is het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf?
Foto: www.thesaleslion.com

1. Luisteren

Dat klinkt weliswaar simpel, maar voor veel mensen blijkt het toch moeilijk. Als je een startende ondernemers bent, levert marktonderzoek je veel meer op dan je voor mogelijk had gehouden. Ga naar buiten, praat met (potentiële) klanten en luister actief naar wat ze je vertellen. En als je al een bedrijf hebt: wanneer was de laatste keer dat je aan je klanten hebt gevraagd hoe jouw product of de dienst bevalt? Zijn ze blij met de service? Wat doe je goed? En wat kan beter? Je zult verstelt staan van de feedback en de inzichten die het oplevert. Het is belangrijk om klanten regelmatig vragen te stellen, te luisteren en de informatie te gebruiken. Laat klanten vertellen wat hun probleem is.

2. Zorg voor de oplossing

Als klanten problemen hebben, zullen ze zoeken naar oplossingen. Mensen zijn altijd op zoek naar betere, snellere en slimmere manieren om dingen voor elkaar te krijgen. De beste producten, diensten, innovaties en nieuwe technologieën zullen de gaten in de markt opvullen en het probleem oplossen. Richt je daarom op één specifieke uitdaging in de markt, maak een goed plan en zorg voor de juiste promotie. Hierdoor zul je niet alleen je potentiële klanten duidelijk aanspreken, maar heb je ook focus in je communicatie.

3. Communiceer waarom je anders bent

Als duidelijk is wat het onderscheidend vermogen van je bedrijf is, zal dat in al je marketing en communicatie uitingen duidelijk naar voren moeten komen. Pas op en trap niet in de valkuil door alleen over jezelf en je aanbod te praten. Communiceer met en over de klant en maak duidelijk wat het de klant oplevert als zijn probleem wordt opgelost. En blijf communiceren, want het opbouwen van een merk kost tijd en geld. Ook hier geldt: de aanhouder wint!

4. Klantervaring

In onze digitale wereld is mond-tot-mond reclame nog steeds een van de krachtigste manieren van marketing. Een geweldige ervaring met een merk, product of dienst is vaak een reden om erover te praten. Elk zakelijk contact kan zijn ervaring delen met vrienden, familie, collega’s of zelfs met hun online netwerk. Of het bereik van zo’n contact nu klein of groot is, zij kunnen potentiële klanten bereiken die jouw bedrijf misschien niet bereikt. Daarom is het belangrijk dat als je een belofte doet, je je daaraan houdt. Doe wat je zegt dat je zult doen. Waardevolle acties zoals een klant terugbellen, gratis omruilen of duidelijke antwoorden geven, leveren altijd iets positiefs op. Natuurlijk kan het voorkomen dat klanten een negatieve ervaring hebben. Stel je daarvoor open. Luister naar je klant, ontvang de feedback, probeer de klant te helpen en zo de negatieve ervaring om te buigen naar een positieve. Als je al een klantenbestand hebt, zoek dan de grootste fans op – diegene die loyaal zijn, die positieve feedback hebben gegeven of die online betrokkenheid tonen. Bouw een relatie met ze op om zo invloed uit te oefenen. Als je bedrijf nog relatief jong is, kun je overwegen om je te richten op beïnvloeders in je doelgroep, zij kunnen profiteren van wat jij te bieden hebt en zullen anderen daarover informeren. Verras eens een klant door meer te doen dan hij of zij verwacht.

5. Ga voor de lange termijn

Wat zal uiteindelijk meer opleveren: kort & snel of langzaam & stabiel? Richt en investeer je aandacht, tijd en energie op initiatieven die over een langere periode iets opleveren, in plaats van een snelle, korte winst. Bij de start van je bedrijf werkt een combinatie van beide het best. Ga voor de lange termijn door langdurige relaties op te bouwen, leer je klanten kennen en leer van de dingen die je hoort, ziet en meemaakt.

Wat vind jij?

Het is niet gemakkelijk om anders te zijn. Hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf zich onderscheidt? Heb je behoefte om eens te sparren over jouw onderscheidend vermogen? Of weet je niet hoe je de unieke kenmerken van jouw product of jouw bedrijf in kunt zetten? Wij helpen je graag om klanten voor jouw bedrijf te laten kiezen, waardoor jij kunt groeien.

Laatste posts