Facebook inzetten voor B2B marketing? Hoe dan?

Facebook is ontwikkelt als vriendenboek en lijkt daarmee niet echt geschikt voor bedrijven. Voor bedrijven die de consument als (eind)klant hebben, heeft Facebook zich bewezen als het  communicatiemiddel. De vraag is: is Facebook ook geschikt voor B2B bedrijven?

Het antwoord is JA. Facebook kan prima ingezet worden voor B2B. De bedrijfspagina kan gebruikt worden voor promotie of versteviging van je bedrijf, producten en/of merk. Ook kun je de bedrijfspagina gebruiken voor publicatie van foto’s en nieuwsberichten.

Belangrijk voordat je een Facebook pagina voor je bedrijf gaat opzetten is nadenken over de doelstellingen. Wat wil je bereiken met je Facebook pagina? Wil je volgers en fans op Facebook? Of wil je interactie met je doelgroep? En maak het meetbaar.

Facebook wordt over hele wereld gebruikt en heeft een groot bereik. Bedrijven en personen die jouw pagina liken, krijgen jouw berichten in hun tijdlijn te zien. Ieder bedrijf en elke persoon heeft op zijn beurt weer vrienden of volgers. En daardoor kan het bereik van een bericht al snel heel groot worden. Vergelijk het maar met een boomstructuur. Volgers kunnen ook berichten op jouw tijdlijn plaatsen en ze kunnen ook ervaringen (over een product, toepassing of het bedrijf) delen. Dat laatste kan interessant zijn, maar kan ook verkeerd uitpakken als er negatieve berichten geplaatst worden.

Via de statistieken van je bedrijfspagina kun je zien welke mensen je bereikt, hoe vaak ze je pagina bekijken, waar ze vandaan komen, in welke leeftijdscategorie ze vallen, etc. Met deze informatie kun je eventueel  kiezen voor gerichte acties op Facebook. Eén van de opties is om via betaalde promotie je bedrijf bij een specifieke (geselecteerde) doelgroep onder de aandacht brengen.

Ook kun je via een Facebook pagina vragen stellen of onderzoek te doen. Je kunt ook (je eigen) Youtube video’s via je bedrijfspagina delen. Door gebruik te maken van toevoegingen of apps, kunnen acties opgezet worden waarbij deelnemers eerst allerlei gegevens moeten invullen om mee te kunnen doen met de actie. Hiermee verzamel je als bedrijf interessante informatie over je doelgroep(en) die je later weer kunt gebruiken.

Dus Facebook is voor B2B bedrijven zeker interessant, als je vooraf maar goed nadenkt over wat je ermee wilt bereiken.

Wil je meer weten over het inzetten van Facebook voor jouw bedrijf? Volg dan de training Facebook.

Laatste posts

Van onbekende tot vaste klant: zo werkt een marketingfunnel voor jouw bedrijf

Veel ondernemers doen aan marketing, maar weinigen hebben een goed systeem achter hun inspanningen. Hoe weet je wat er met je marketinginspanningen gebeurt? Een marketingfunnel biedt de oplossing! Het is de weg die iemand aflegt van onbekende bezoeker tot vaste klant. Met drie belangrijke fases — Awareness, Consideration en Decision — helpt een funnel je om structuur en voorspelbaarheid in je marketing te brengen. Ontdek hoe je een effectieve funnel opzet, welke content je moet maken en hoe je continu kunt optimaliseren. Wil je weten hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Lees verder!

Lees meer »

Vakmanschap wint altijd van prijs

In de bouw- en installatiesector lijkt prijs vaak doorslaggevend, maar dat is schijn. Klanten kiezen voor zekerheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. In deze blog lees je waarom vakmanschap het echte onderscheid maakt — en hoe je dat zichtbaar maakt in je marketing om klanten aan te trekken die kiezen voor waarde in plaats van korting.

Lees meer »

Waarom het zo lastig is om de klant écht centraal te zetten

Iedereen zegt het: “wij zetten de klant centraal.” Maar in de praktijk blijkt dat verdraaid lastig. Zeker in technische bedrijven, waar de focus vaak ligt op techniek in plaats van waarde. In deze blog lees je waarom dat zo is — en wat er nodig is om van uitvoerder naar partner te groeien.

Lees meer »