Facebook inzetten voor B2B marketing? Hoe dan?

Facebook is ontwikkelt als vriendenboek en lijkt daarmee niet echt geschikt voor bedrijven. Voor bedrijven die de consument als (eind)klant hebben, heeft Facebook zich bewezen als het  communicatiemiddel. De vraag is: is Facebook ook geschikt voor B2B bedrijven?

Het antwoord is JA. Facebook kan prima ingezet worden voor B2B. De bedrijfspagina kan gebruikt worden voor promotie of versteviging van je bedrijf, producten en/of merk. Ook kun je de bedrijfspagina gebruiken voor publicatie van foto’s en nieuwsberichten.

Belangrijk voordat je een Facebook pagina voor je bedrijf gaat opzetten is nadenken over de doelstellingen. Wat wil je bereiken met je Facebook pagina? Wil je volgers en fans op Facebook? Of wil je interactie met je doelgroep? En maak het meetbaar.

Facebook wordt over hele wereld gebruikt en heeft een groot bereik. Bedrijven en personen die jouw pagina liken, krijgen jouw berichten in hun tijdlijn te zien. Ieder bedrijf en elke persoon heeft op zijn beurt weer vrienden of volgers. En daardoor kan het bereik van een bericht al snel heel groot worden. Vergelijk het maar met een boomstructuur. Volgers kunnen ook berichten op jouw tijdlijn plaatsen en ze kunnen ook ervaringen (over een product, toepassing of het bedrijf) delen. Dat laatste kan interessant zijn, maar kan ook verkeerd uitpakken als er negatieve berichten geplaatst worden.

Via de statistieken van je bedrijfspagina kun je zien welke mensen je bereikt, hoe vaak ze je pagina bekijken, waar ze vandaan komen, in welke leeftijdscategorie ze vallen, etc. Met deze informatie kun je eventueel  kiezen voor gerichte acties op Facebook. Eén van de opties is om via betaalde promotie je bedrijf bij een specifieke (geselecteerde) doelgroep onder de aandacht brengen.

Ook kun je via een Facebook pagina vragen stellen of onderzoek te doen. Je kunt ook (je eigen) Youtube video’s via je bedrijfspagina delen. Door gebruik te maken van toevoegingen of apps, kunnen acties opgezet worden waarbij deelnemers eerst allerlei gegevens moeten invullen om mee te kunnen doen met de actie. Hiermee verzamel je als bedrijf interessante informatie over je doelgroep(en) die je later weer kunt gebruiken.

Dus Facebook is voor B2B bedrijven zeker interessant, als je vooraf maar goed nadenkt over wat je ermee wilt bereiken.

Wil je meer weten over het inzetten van Facebook voor jouw bedrijf? Volg dan de training Facebook.

Laatste posts

Blue Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategy biedt bedrijven een krachtig hulpmiddel om te ontsnappen aan de felle concurrentiestrijd in rode oceanen. Door waarde-innovatie na te streven, marktgrenzen te herdefiniëren en nieuwe klantsegmenten aan te boren, kun je unieke markten creëren met minder concurrentie.

Lees meer »

Wat is jouw waardepropositie?

Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden met de drie waardeproposities: Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Ontdek welke strategie het beste past bij jouw organisatie en krijg praktische tips om succesvol te concurreren in de markt.

Lees meer »

Pareto principe

Leer hoe je met het Pareto-principe 80% van je omzet kunt halen uit 20% van je klanten. Praktische tips voor klantsegmentatie, sterkere relaties en efficiënter ondernemen. Ontdek de kracht van focus!

Lees meer »

Prijs vs waarde

Als je verkoopt op prijs, doe je mee aan een drukke race om de goedkoopste te zijn. Maar als je verkoopt op waarde, strijd je om de beste te zijn.

Lees meer »