Wat is een landingspagina en heb ik die echt nodig?

Een landingspagina is een speciale pagina waarop een bezoeker op jouw website binnenkomt. Deze pagina speelt in op een specifieke behoefte of zoekopdracht. Bezoekers komen op deze pagina terecht via zoekmachines of advertenties. Vrijwel altijd zijn landingspagina’s opgezet met maar één doel.

Landingspagina

Het doel van een landingspagina

De landingspagina is erop gericht om zoveel mogelijk bezoekers tot actie over te halen, zoals het inschrijven op een nieuwsbrief, het downloaden van een PDF of het achterlaten van contactgegevens. Als het doel behaalt wordt heet dat in marketingtermen een conversie. Wil je meer conversies op je landingspagina’s, dan is het noodzakelijk om deze pagina’s te optimaliseren.

De opzet van een landingspagina

De pagina is specifiek voor één onderwerp of thema. Je kunt meerdere landingspagina’s (tegelijkertijd) hebben. Vrijwel altijd hebben landingspagina’s dezelfde onderdelen: een opvallende header, testimonials van klanten, duidelijke call-to-actions, etc. Alles op de pagina is erop gericht de bezoeker aan te zetten tot de gewenste actie.

Stappenplan voor een landingspagina

  • Kies een duidelijke titel die de aandacht trekt. Dat is het eerste wat bezoekers zien en bepaalt of ze blijven of vertrekken.
  • Biedt een oplossing. De bezoeker die op jouw landingspagina komt heeft een probleem. Geef de oplossing een prominente plek op je pagina, bijvoorbeeld in de titel.
  • Verplaats jezelf in je doelgroep. Vertaal mogelijke drempels of bezwaren naar voordelen om zo mogelijke twijfels weg te nemen.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action in een opvallende kleur. De tekst moet in actieve vorm geschreven zijn bijvoorbeeld “Schrijf je in” of “Boek nu”.
  • Wek vertrouwen op. Social proof (testimonials of reviews) is een krachtig middel om bezoekers over de streep te trekken.
  • Onderschat de kracht van foto’s en video niet. Een goede foto of video kan een wereld van verschil betekenen.
  • Gebruik korte formulieren en vraag alleen naar de meest essentiële informatie. Zorg ook voor een goed en duidelijk privacy beleid.
  • Verwijder afleidingen. Dat is de reden waarom veel landingspagina’s geen navigatie of menu bovenaan hebben, maar simpelweg een logo.
  • Plaats de belangrijkste informatie boven de vouw, zodat bezoekers niet naar beneden hoeven te scrollen om die informatie te zien.
  • Meten is weten. Het is belangrijk om na het maken van je landingspagina te testen en te meten, want alles kan beter.

Wil je meer weten over landingspagina’s? Of wil je eerlijke feedback op jouw landingspagina? Stuur ons dan een berichtje en we gaan je helpen.

Laatste posts

Positionering

Pinguïns zijn schattig en grappig, maar hebben totaal geen onderscheidend vermogen. In een groep gedragen zij zich vaak exact hetzelfde en ze lijken allemaal op elkaar. Veel merken hebben ook moeite zich te onderscheiden. Door middel van een goede positionering val je op en weten afnemers waarom ze juist bij jou moeten zijn.

Lees meer »

Blue Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategy biedt bedrijven een krachtig hulpmiddel om te ontsnappen aan de felle concurrentiestrijd in rode oceanen. Door waarde-innovatie na te streven, marktgrenzen te herdefiniëren en nieuwe klantsegmenten aan te boren, kun je unieke markten creëren met minder concurrentie.

Lees meer »

Wat is jouw waardepropositie?

Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden met de drie waardeproposities: Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Ontdek welke strategie het beste past bij jouw organisatie en krijg praktische tips om succesvol te concurreren in de markt.

Lees meer »

Pareto principe

Leer hoe je met het Pareto-principe 80% van je omzet kunt halen uit 20% van je klanten. Praktische tips voor klantsegmentatie, sterkere relaties en efficiënter ondernemen. Ontdek de kracht van focus!

Lees meer »

Prijs vs waarde

Als je verkoopt op prijs, doe je mee aan een drukke race om de goedkoopste te zijn. Maar als je verkoopt op waarde, strijd je om de beste te zijn.

Lees meer »