Remarketing gebruiken om jouw website beter te laten converteren

Remarketing (ook wel retargetting genoemd) is een interessante en doelgerichte vorm van online marketing. Hierbij worden bezoekers die (bepaalde pagina’s van) jouw website hebben bezocht, opnieuw benaderd via een advertentie. Daarmee probeer je deze bezoekers opnieuw jouw website (of landingspagina) te laten bezoeken en ze alsnog te verleiden tot een aankoop of actie (conversie). Zo maak je van websitebezoekers (potentiële) klanten.

Remarketing: meer conversie voor jouw website

Heel vaak zal maar een klein deel van de bezoekers op jouw website direct bij hun eerste bezoek een offerte aanvragen, een actie uitvoeren of een bestelling plaatsen. Alle anderen zullen jouw website verlaten zonder conversie, dat wil zeggen zonder dat ze een formulier hebben ingevuld, iets gedownload of besteld hebben. Met behulp van remarketing zorg je ervoor dat jouw bedrijf of product opnieuw bij deze groep onder de aandacht komt. Doordat ze jouw website al eerder bezocht hebben, zijn ze bekend met jouw aanbod en is de kans groter dat zij alsnog converteren.

Hoe werkt remarketing?

Via een cookie of een pixel kan een bezoeker van jouw website gevolgd worden. Hierdoor kun je meten of die bezoeker converteert (de gewenste actie uitvoert). Doet hij dat niet, dan krijgt die bezoeker daarna (als hij jouw website verlaten heeft) een advertentie van jouw bedrijf of product te zien, als hij/zij een website zoekt via Google of andere website bezoekt die advertenties gebruikt (zoals bijvoorbeeld nu.nl).

Een voorbeeld van hoe remarketing werkt:

Stel je wilt een hotel boeken voor de zomervakantie. Je bezoekt diverse websites van reisaanbieders. Op dat moment maak je nog geen keuze omdat je er nog niet uit bent. Je wil nog wat meer informatie over de stad of de omgeving van je bestemming zoeken. Tijdens het zoeken krijg je verschillende advertenties te zien van een reisaanbieder die je eerder tijdens je zoektocht hebt bezocht. In de advertenties zie je één of meerdere hotels die je hebt bekeken.

Veel van de grote, bekende kanalen (Google, Facebook, LinkedIn en Twitter) bieden de mogelijkheid aan om via retargetting de “afgehaakte” bezoekers van jouw website opnieuw te benaderen.

Wat kun je met remarketing?

Je kunt remarketing inzetten om bezoekers die niet geconverteerd hebben, alsnog te laten converteren. Maar je kunt het ook inzetten voor:

  • Het verhogen van je naamsbekendheid
  • Het terugkerende bezoekerspercentage te verhogen
  • Cross- of up selling
  • Verkrijgen van reviews
  • Loyaliteit creëren

De voordelen van remarketing

Er zijn verschillende voordelen waardoor remarketing interessant is om toe te passen:

  • Het is goedkoop en effectief
  • Maar weinig mensen beslissen bij het eerste bezoek aan een website
  • Je bepaalt zelf waar jouw advertenties worden getoond
  • Heel gericht: je bereikt alleen die mensen die je wilt bereiken
  • Mogelijkheid tot aanpassen en bijsturen

Overdrijf niet

Bezoekers die een bepaald product hebben gekocht of een actie hebben ondernomen op jouw website wil je niet blijven achtervolgen met advertenties waarin jouw product of service wordt aangeboden. Ook wil je potentiële klanten niet oneindig blijven bestoken met een advertentie. Een overkill zou zelfs kunnen leiden tot een negatieve beeldvorming bij een (potentiële) klant. Dit kun je voorkomen met de juiste instellingen, combinaties van regels en pixels, aantal of duur van vertoningen en websites te selecteren waarop jouw advertentie wel of juist niet wordt vertoond.

Privacy

Met remarketing ga je in principe de bezoekers van je website volgen. Dat betekent dat je gebruik moet maken van cookies om bezoekers van je website te herkennen. Deze bezoekers kun je dan vervolgens jouw advertentie laten zien. Vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het verplicht om je bezoekers eerst om toestemming te vragen voordat je zo’n tracking cookie mag plaatsen. De bezoekers hebben namelijk het recht om dit te weigeren. Het is dus van belang dat je een duidelijke cookiemelding plaatst en dit ook meeneemt in je privacyverklaring. Daarin moet je benoemen welke cookies je plaatst en met welk doel dit gebeurt. Het is belangrijk om transparant te zijn!

Laatste posts