Remarketing gebruiken om jouw website beter te laten converteren

Remarketing (ook wel retargetting genoemd) is een interessante en doelgerichte vorm van online marketing. Hierbij worden bezoekers die (bepaalde pagina’s van) jouw website hebben bezocht, opnieuw benaderd via een advertentie. Daarmee verleid je deze bezoekers  jouw website (of landingspagina) opnieuw te laten bezoeken en ze alsnog te  tot een aankoop of actie (conversie) over te halen. Zo maak je van websitebezoekers (potentiële) klanten.

Remarketing: meer conversie voor jouw website

Heel vaak zal maar een klein deel van de bezoekers op jouw website direct bij hun eerste bezoek een offerte aanvragen, een actie uitvoeren of een bestelling plaatsen. Alle anderen verlaten jouw website zonder conversie, dat wil zeggen zonder dat ze een formulier hebben ingevuld, iets gedownload of besteld hebben. Met behulp van remarketing zorg je ervoor dat jouw bedrijf of product opnieuw bij deze groep onder de aandacht komt. Doordat ze jouw website al eerder bezocht hebben, zijn ze bekend met jouw aanbod en is de kans groter dat zij alsnog converteren.

Hoe werkt remarketing?

Via een cookie of een pixel volg je een bezoeker van jouw website. Hierdoor kun je meten of die bezoeker converteert (de gewenste actie uitvoert). Doet hij dat niet, dan krijgt die bezoeker daarna (als hij jouw website verlaten heeft) een advertentie van jouw bedrijf of product te zien, als hij/zij een website zoekt via Google of andere website bezoekt die advertenties gebruikt (zoals bijvoorbeeld nu.nl).

Een voorbeeld van hoe remarketing werkt:

Stel je wilt een camping boeken voor de zomervakantie. Je bezoekt diverse websites van aanbieders. Op dat moment maak je nog geen keuze omdat je er nog niet uit bent. Je wil nog wat meer informatie over de stad of de omgeving van je bestemming zoeken. Tijdens het zoeken krijg je verschillende advertenties te zien van een reisorganisatie die je eerder tijdens je zoektocht hebt bezocht. In de advertenties zie je één of meerdere campings die je eerder hebt  bekeken.

Veel van de grote, bekende kanalen (Google, Facebook, LinkedIn en Twitter) bieden de mogelijkheid aan om via retargetting de “afgehaakte” bezoekers van jouw website opnieuw te benaderen.

Wat kun je met remarketing?

Je kunt remarketing inzetten om bezoekers die niet geconverteerd hebben, alsnog te laten converteren. Maar je kunt het ook inzetten voor:

  • Het verhogen van je naamsbekendheid
  • Het terugkerende bezoekerspercentage te verhogen
  • Cross- of up selling
  • Verkrijgen van reviews
  • Loyaliteit creëren

De voordelen van remarketing

Er zijn verschillende voordelen waardoor remarketing interessant is om toe te passen:

  • Het is goedkoop en effectief
  • Weinig mensen beslissen al bij het eerste bezoek aan een website
  • Je bepaalt zelf waar jouw advertenties worden getoond
  • Heel gericht: je bereikt alleen die mensen die je wilt bereiken
  • Mogelijkheid tot aanpassen en bijsturen

Overdrijf niet

Bezoekers die een product of dienst gekocht hebben of een actie hebben uitgevoerd op jouw website moet je niet  achtervolgen met advertenties waarin jouw product of dienst wordt aangeboden. Teveel is niet goed en kan zelfs afbreuk doen aan jouw imago bij een (potentiële) klant. Dit voorkom je door de juiste instellingen en jouw advertenties en de websites waarop jouw advertentie wordt vertoond te beperken.

Privacy

Doordat jet met remarketing de bezoekers van je website gaat volgen, moet je dat de bezoekers duidelijk  maken. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt het verplicht dat je je bezoekers eerst om toestemming vraagt voordat je via tracking en/of cookies bezoekers mag volgen. Dit is een recht dat websitebezoekers hebben, het recht om niet gevolgd of getrackt te worden. Zorg dus dat  je een duidelijke cookiemelding hebt en zorg ook dat je het ook in je goed privacyverklaring. 

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »