Hoe maak je goede content voor social media?

Content maken is niet zo moeilijk

Content is essentieel als je actief bent op Sociale Media, wie is dat niet tegenwoordig, dan plaats je (regelmatig) berichten. Als je sociale media voor je bedrijf wilt inzetten, dan deel je natuurlijk interessante informatie waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Goede content (= inhoud) is essentieel voor online succes. Is je content saai, lelijk, onduidelijk of te commercieel, dan haken je volgers af. Over wat je publiceert, moet je dus goed nadenken.

Content is king

Wat is geen goede content?

Als je alleen maar reclame maakt of berichten schrijft over hoe goed jouw bedrijf is, wordt dat niet gewaardeerd. Mensen (dus ook jouw klanten) volgen bedrijven op sociale media omdat ze geïnteresseerd zijn in producten, nieuws, aanbiedingen en misschien willen ze zelfs wel meedenken of ervaringen delen. Die mensen volgen jou omdat ze jouw bedrijf leuk en interessant vinden. Zorg er dus voor dat je interessant blijft door een mix van van content te plaatsen. Dit wil niet zeggen dat je nooit reclame mag maken, maar wissel het af met andere content.

Wat is wel goede content?

Content vind je in vele soorten en maten. Goede content past bij jou en je bedrijf. Het hoeft niet (allemaal) zelfgemaakt te zijn, hoewel dat natuurlijk wel beter is. De informatie die je deelt moet authentiek zijn en niet gekopieerd. Een combinatie van actualiteit, humor, bedrijfsinformatie en verdiepende technische informatie werkt vaak het best.  

Hoe maak je goede content?

Het maken van goede content is een uitdaging. De zaken die je plaatst moeten interessant zijn voor jouw doelgroep. Hoe bepaal je wat zij interessant vinden? De eerste stap is het inleven in je doelgroep. Weet je wat jouw doelgroep wil, dan kun je aan de slag.

Content kun je in veel verschillende vormen maken:  blogs schrijven, foto’s en video’s delen, mooie projecten laten zien, en zelfs interviews (Podcasts) plaatsen. Ook zijn er bedrijven die infographics maken. Dit kost echter veel tijd en als ondernemer met een eigen zaak heb je zelden tijd over om zo’n infographic te maken. Wat wel redelijk snel te doen is, is het schrijven van een tekst of het plaatsen van een foto.

Blogs of teksten schrijven

Een tekst is eenvoudig en redelijk snel te schrijven. Vind je het moeilijk om iets te schrijven, dan kun je vast wel aan een collega, vriend of vriendin vragen om je daarbij te helpen. Met een paar tips kun jij ook een goed stuk tekst te schrijven. Ook kun je het kijken hoe andere bedrijven het op social media doen. Waar schrijven collega’s of concurrenten over? Wat voor woorden gebruiken zij? Waar krijgen ze veel reacties op?

Foto’s plaatsen

Het maken van foto’s is met de huidige smartphones erg eenvoudig. Hiermee maak je bijna professionele foto’s, die  voor sociale media vrijwel altijd goed genoeg zijn. Voordat je foto’s plaatst, moeten ze wel het juiste formaat hebben. Verklein of snij ze bij, zodat de foto’s goed (en volledig) zichtbaar zijn op het kanaal dat je wilt gebruiken. Het bijsnijden kan met allerlei programma’s. Een heel handig (gratis) programma is Canva. Daarmee is het eenvoudig om foto’s aan te passen, je logo of teksten erbij te zetten. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van Photoshop, maar dat vraagt meer kennis en vaardigheden en kost geld.

Maken = doen

Bij content maken is het belangrijkste dat je niet bang moet zijn om iets online te zetten. Als bedrijf heb je toch iets te melden? Belangrijk is dat je het leuk vindt om content te maken. Enthousiasme stimuleert creativiteit en zorgt voor betere en interessant zaken om te delen. Door te doen, leer je het meest. Kijken wat werkt en wat niet en opnieuw doen. 

Of uitbesteden?

Ontbreekt het je aan tijd of weet je echt niet hoe je interessante content kunt maken? Schakel dan onze specialisten in. Kies één van onze sociale media abonnementen en wij zorgen ervoor dat jij wekelijks nieuwe content op jouw sociale media kanalen hebt.   

Laatste posts