Zoekmachine optimalisatie

Je wilt niet alleen dat jouw website er goed uitziet, je wilt vooral dat je website goed gevonden wordt. Dat is waar zoekmachine optimalisatie (ofwel SEO) over gaat.

Een zoekmachine ‘kijkt’ anders naar een website dan wij (mensen) doen. Een zoekmachine kan een website niet zien, maar scant de achterliggende code van de website. Dat betekent dat een website die er op het oog goed uitziet, toch slecht gevonden kan worden in Google. Veel ondernemers denken vaak ten onrechte dat ze een goede website hebben. Ze kijken vaak alleen naar de visuele aspecten en niet naar de techniek.

Belangrijke elementen voor zoekmachine optimalisatie

Google is enorm slim in het doorgronden van websites en om te bepalen welke website het beste antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Dat is ook de reden dat Google heel regelmatig haar algoritmes (de manier waarop Google zoekt) aanpast. Voor de zoekmachine optimalisatie is het van belang om te kijken naar de volgende 3 elementen:

De techniek van de website is een belangrijk aandachtspunt bij het verbeteren van de zoekmachine vriendelijkheid. Hoe zit de URL structuur in elkaar? Zijn de zoekwoorden en meta-omschrijvingen (goed) ingevuld? Zijn de titels (headings) op de juiste manier gebruikt? Hoe zit het met de technische elementen? Hoe snel laadt de website? Is de website mobiel vriendelijk? Hoe is het met de interne links?

Uiteindelijk gaat het om de content van de website. In de eerste plaats voor de bezoeker, maar ook voor de zoekmachine. Welke zoekwoorden zijn er gebruikt op de website? Wat is het zoekvolume van die zoekwoorden? Hoe is de opbouw van de teksten? Zijn afbeeldingen voorzien van de juiste benamingen en ALT-tags? Hier zijn vaak snel verbeteringen te behalen.

Google gebruikt inkomende links als graadmeter voor de autoriteit en relevantie van je website. Niet alleen het aantal links is van belang, maar ook waar ze vandaan komen. Samen bekijken we hoe we de linkbuilding kunnen verbeteren door bijvoorbeeld blogs of video’s te maken en op die manier de website zoekmachine vriendelijker te maken.

Zoekmachine optimalisatie leidt tot:

Inzicht

Natuurlijk wil je inzicht in de veranderingen. Door je website te koppelen aan Google Analytics krijg je dat inzicht. De data die je uit Google Analytics kunt halen geven een inzicht in de prestatie van jouw website. Je kunt o.a. zien hoeveel bezoekers er op je website komen, uit welke landen, hoe lang bezoekers op je website zijn, welke pagina’s ze bekijken, hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen, etc. Dit zijn waardevolle inzichten die je helpen om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers. En daarmee kun je je website verbeteren.