Wat is storytelling?

Sinds 2001 kennen we de term storytelling. In de afgelopen jaren is storytelling tot een krachtig marketing instrument gegroeid. Zowel voor externe als interne communicatie. Zowel kleine als grote bedrijven kunnen aan storytelling doen. Maar wat is storytelling en wat kun je ermee?

Wat is storytelling?

Storytelling is niets anders dan verhalen vertellen. Maar dan verhalen in een zakelijke context. Een verhaal dat feiten en logica met elkaar verbindt en die combineert met verlangens en emotie. Daarmee is het mogelijk om personeel en klanten te inspireren en aan jouw organisatie te (ver)binden.   

Wat is jouw verhaal

Een verhaal

Elk bedrijf zit vol met verhalen. Verhalen over problemen die opgelost zijn, verhalen over bijzondere klanten en/of verhalen over het bedrijf of de manieren van werken. Thuis, op verjaardagen en bij klanten vertel je altijd wel iets over je bedrijf of over je werk. Een aparte vraag die een klant had, een bijzonder project dat je afgerond hebt, een situatie die zich voordeed of een compliment dat je hebt gekregen. Door het verhaal bewust “te maken” zorg je ervoor dat mensen zich jouw bedrijf of oplossing blijven herinneren en misschien zelfs wel doorvertellen. En daarin schuilt de kracht van storytelling.     

Onderscheidend

Een goed verhaal is niet (te) lang, heeft samenhang en bevat leuke, bijzondere details. Het verhaal wordt daardoor beter onthouden en begrepen. En misschien nog wel belangrijker is dat een goed verhaal overtuigt en betrokkenheid creëert. Het “maken” van een goed verhaal kost wat moeite en tijd, maar daarmee kun je je onderscheiden. En maak je duidelijk waarom klanten voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Op de praktijk gebaseerd

Zorg dat het verhaal authentiek is. Dus niet bedacht maar gebaseerd op de werkelijkheid en voorzien van allerlei leuke en interessante details. Het zijn juist die details die het verhaal voor je publiek boeiend maken. De kern van storytelling ligt in je eigen bedrijf. Vaak kunnen uit de dagelijkse praktijk verschillende goede verhalen gemaakt worden. En dat hoeven geen lange, ingewikkelde verhalen te zijn. Verhalen kunnen van iedereen komen; van de oprichter, of eigenaar maar ook van de magazijnmedewerker of de monteur.

Als je een goed verhaal hebt, kun je dat gebruiken om bijvoorbeeld op je website te zetten. De start van je bedrijf is bijvoorbeeld heel geschikt of de eerste klant. Wat heb je allemaal gedaan om die eerste klant binnen te halen? Of ging dat juist vanzelf?

Er is vast een mooi verhaal dat jij kunt vertellen! 

Wil je meer weten over storytelling of heb je hulp nodig? Neem contact met ons op en wij helpen je verder. 

Laatste posts

Wat is jouw waardepropositie?

Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden met de drie waardeproposities: Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Ontdek welke strategie het beste past bij jouw organisatie en krijg praktische tips om succesvol te concurreren in de markt.

Lees meer »

Pareto principe

Leer hoe je met het Pareto-principe 80% van je omzet kunt halen uit 20% van je klanten. Praktische tips voor klantsegmentatie, sterkere relaties en efficiënter ondernemen. Ontdek de kracht van focus!

Lees meer »

Prijs vs waarde

Als je verkoopt op prijs, doe je mee aan een drukke race om de goedkoopste te zijn. Maar als je verkoopt op waarde, strijd je om de beste te zijn.

Lees meer »

Nut en noodzaak van marketing

𝗗𝗲 𝗻𝗼𝗼𝗱𝘇𝗮𝗮𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗸𝗮𝗻 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘄𝗼𝗿𝗱𝗲𝗻 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝗰𝗵𝗮𝘁. Zonder marketing weet niemand wat je doet, wie je bent en waarom jouw product of dienst de moeite waard is.

Lees meer »