Wat is storytelling?

Sinds 2001 kennen we de term storytelling. In de afgelopen jaren is storytelling tot een krachtig marketing instrument gegroeid. Zowel voor externe als interne communicatie. Zowel kleine als grote bedrijven kunnen aan storytelling doen. Maar wat is storytelling en wat kun je ermee?

Wat is storytelling?

Storytelling is niets anders dan verhalen vertellen. Maar dan verhalen in een zakelijke context. Een verhaal dat feiten en logica met elkaar verbindt en die combineert met verlangens en emotie. Daarmee is het mogelijk om personeel en klanten te inspireren en aan jouw organisatie te (ver)binden.   

Wat is jouw verhaal

Een verhaal

Elk bedrijf zit vol met verhalen. Verhalen over problemen die opgelost zijn, verhalen over bijzondere klanten en/of verhalen over het bedrijf of de manieren van werken. Thuis, op verjaardagen en bij klanten vertel je altijd wel iets over je bedrijf of over je werk. Een aparte vraag die een klant had, een bijzonder project dat je afgerond hebt, een situatie die zich voordeed of een compliment dat je hebt gekregen. Door het verhaal bewust “te maken” zorg je ervoor dat mensen zich jouw bedrijf of oplossing blijven herinneren en misschien zelfs wel doorvertellen. En daarin schuilt de kracht van storytelling.     

Onderscheidend

Een goed verhaal is niet (te) lang, heeft samenhang en bevat leuke, bijzondere details. Het verhaal wordt daardoor beter onthouden en begrepen. En misschien nog wel belangrijker is dat een goed verhaal overtuigt en betrokkenheid creëert. Het “maken” van een goed verhaal kost wat moeite en tijd, maar daarmee kun je je onderscheiden. En maak je duidelijk waarom klanten voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Op de praktijk gebaseerd

Zorg dat het verhaal authentiek is. Dus niet bedacht maar gebaseerd op de werkelijkheid en voorzien van allerlei leuke en interessante details. Het zijn juist die details die het verhaal voor je publiek boeiend maken. De kern van storytelling ligt in je eigen bedrijf. Vaak kunnen uit de dagelijkse praktijk verschillende goede verhalen gemaakt worden. En dat hoeven geen lange, ingewikkelde verhalen te zijn. Verhalen kunnen van iedereen komen; van de oprichter, of eigenaar maar ook van de magazijnmedewerker of de monteur.

Als je een goed verhaal hebt, kun je dat gebruiken om bijvoorbeeld op je website te zetten. De start van je bedrijf is bijvoorbeeld heel geschikt of de eerste klant. Wat heb je allemaal gedaan om die eerste klant binnen te halen? Of ging dat juist vanzelf?

Er is vast een mooi verhaal dat jij kunt vertellen! 

Wil je meer weten over storytelling of heb je hulp nodig? Neem contact met ons op en wij helpen je verder. 

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »