Creëer meer verkoopkansen met LinkedIn

LinkedIn is een sociaal media kanaal dat in Nederland ruim 4,5 miljoen gebruikers heeft (volgens NewCom Social Media onderzoek), die meerdere keren per week inloggen. LinkedIn is dus een geweldige database met een veel gegevens. Een uitgelezen kans om eerst in deze database rond te snuffelen en vervolgens de informatie die je op deze manier hebt opgediept te gebruiken in je verkoopgesprekken.

Connecties

Bij LinkedIn draait het om connecties ofwel je netwerk. Je kunt je netwerk vergroten door mensen uit te nodigen. In Linkedin-taal gaan mensen dan ‘connecten’. Als de ander jouw uitnodiging accepteert, wordt dat een contact in de eerste lijn. Met deze personen kunt je direct mailen of berichten uitwisselen. Als deze contacten hun profiel aanpassen, bijvoorbeeld omdat ze een nieuwe baan hebben of hun netwerk uitbreiden, ontvang je daarvan (automatisch) een bericht; een zogenaamde Status Update.

Netwerk uitbreiden

Als iemand tot jouw netwerk behoort, kun je zien wie er tot het netwerk van die ander behoort. Deze mensen zijn van jou een 2e lijns contact. Een van de meest voor de hand liggende mogelijkheden is te bekijken met wie jouw eerstelijns contacten zijn verbonden. Zitten daar interessante mensen bij? Dan kun je aan jouw eerstelijns contact vragen of die bereid is je te introduceren.

Acquisitie

Tegenwoordig kun je heel veel informatie over potentiële klanten, werknemers of opdrachtgevers al op LinkedIn vinden:

  • Hoe lang werkt hij of zij bij het bedrijf?
  • Wat is precies de functietitel?
  • Welke kennis of expertise heeft hij/zij?
  • Waar heeft hij of zij hiervoor gewerkt?
  • Waar is hij of zij naar op zoek? Welke vragen stelt hij of zij op LinkedIn?
  • Wat zijn zijn of haar interesses (buiten het werk)
  • Wie kennen we gemeenschappelijk, wie is onze ’tussenpersoon’

Tegenwoordig draait het veel meer om de band opbouwen, dan direct koud bellen. Dus je verdiepen in jouw potentiële klant of opdrachtgever.  

Met hulp van LinkedIn Sales Navigator kun je lijsten maken van interessante personen en bedrijven om deze te kunnen volgen. Daarnaast biedt deze tool de mogelijkheid meer informatie over bedrijven te zien en direct te kunnen reageren op berichten van personen zonder dat je daarmee gelinkt hoeft te zijn.

Groepen

Een andere mogelijkheid die LinkedIn biedt is Groepen. Deze groepen zijn gebaseerd op een bepaald onderwerp, thema, professie, regio etc.

Zodra je lid bent van een groep ontstaat de mogelijkheid om rechtstreeks met alle leden binnen die groep (en dus ook met
jouw prospects) contact te leggen. Hiermee omzeil je  eventuele secretaresses die lastige vragen
stellen. Ook kun je zien welke discussies er door jouw prospect zijn gestart of op welke hij antwoorden heeft
gegeven, kennelijk heeft hij of zij iets met dat onderwerp. 

LinkedIn is het platform om nieuwe klanten of opdrachtgevers te vinden, maar ook om jezelf als expert te profileren, je bedrijf te promoten of nieuwe medewerkers te vinden. 

Laatste posts

Prijsstrategie

Prijsstrategie In de dynamische wereld van business-to-business (B2B) verkoop, speelt prijsstrategie een cruciale rol in

Lees meer »