De Facebook tijdlijn. Waarom zie je wat je ziet?

Het is niet altijd duidelijk waarom je bepaalde posts in je Facebook tijdlijn als eerste ziet en andere berichten helemaal niet ziet. Hoe kan dat? Wie bepaalt er wat jij op jouw Facebook tijdlijn te zien krijgt?

Hoe werkt jouw Facebook tijdlijn?

Jouw Facebook overzicht (je tijdlijn) veranderd constant, want er elke seconde worden er tientallen nieuwe berichten op Facebook geplaatst. Dus zal je tijdlijn iedere minuut en ieder uur er anders uitzien. Waarschijnlijk heb je tientallen of honderden vrienden, kennissen, collega’s en familieleden op Facebook. Die posten leuke foto’s, checken ergens in, delen een artikel, stellen een vraag, etc. En je zult misschien ben je lid van een paar groepen en volg je ook nog verschillende pagina’s. Bij elkaar zorgen die voor ontzettend veel berichten die dagelijks op Facebook geplaatst worden. Facebook laat je alleen berichten zien, die zij interessant voor jou vinden. Dat doen ze op basis van jouw profiel en hoe jij Facebook gebruikt.

Hoe bepaalt Facebook wat jij ziet?

Facebook bepaalt op basis van verschillende criteria welke berichten jij te zien krijgten in welke volgorde (er kan maar één bericht bovenaan staan). Dit heet het algoritme. Dit is complex proces en afhankelijk van veel factoren. Hoe bepaalt dat algoritme wat interessante berichten voor jou zijn? Dat heeft o.a. te maken met:

  • Jouw interactie (liken, delen of reageren) met berichten van vrienden, groepen of pagina’s, waarbij vrienden en familie prioriteit krijgen. Als jij vaak reageert op berichten van een bepaalde Facebookvriend, dan zullen nieuwe berichten van die persoon hoger in jouw tijdlijn komen.
  • Met welk type bericht heb je interactie. Kijk je veel filmpjes op Facebook? Dan zullen er langzaam maar zeker meer filmpjes in je tijdlijn te zien zijn. Lees je vooral lange berichten? Dan zie je er daar meer van, enzovoorts.
  • Hoe wordt er gereageerd op een bericht. Het aantal likes, reacties en opmerkingen, maar ook hoe vaak een bericht gedeeld wordt, bepalen hoe ‘populair’ een bericht is. En als iets populair is, dan neemt Facebook aan dat jij dat ook interessant vindt en wordt het hoger in je tijdlijn geplaatst.
  • Hoe recent iets is geplaatst. Misschien is het je weleens opgevallen dat er berichten van een paar dagen oud bovenaan je in tijdlijn staan. Alle factoren die hierboven genoemd zijn spelen daar een rol in. Maar volgens Facebook speelt ook mee hoe recent een bericht geplaatst is.
  • Ontvolg je bepaalde pagina’s of mensen? Of blokkeer je advertenties? Ook dat is dat voor Facebook reden om de berichten in je tijdlijn aan te passen.
  • En zo zijn er nog heel veel andere factoren die Facebook gebruikt om de volgorde van jouw tijdlijn te bepalen. Zoals de snelheid waarmee jij door berichten scrollt, bij welke berichten je stopt, of je Facebook op je mobiel, tablet of laptop bekijkt, zelfs het type telefoon dat je bezit schijnt een rol te spelen!

Facebook houdt ons goed in de gaten. Zo houden ze bij hoe lang jij naar een video kijkt en hoe lang je weg bent nadat je op een externe link hebt geklikt. Hoe langer jij wegblijft hoe relevanter Facebook het voor jou vindt. Eigenlijk willen ze, net als Google, de bezoeker van zo relevant mogelijke content voorzien.

Algoritmes veranderen ook constant omdat ze werken met ‘machine learning.’ Als er nieuwe content of data beschikbaar is, passen deze systemen zichzelf aan en verbeteren ze zichzelf. Ook past Facebook regelmatig het algoritme aan en geven zij niet alle criteria vrij waar het algoritme mee werkt. Dit om te voorkomen dat slimmeriken het algoritme in hun voordeel kunnen gaan gebruiken.

Meer weten?

Wil je meer te weten komen over hoe je gebruik kunt maken van het Facebook algortime? Volg dan een van de Facebook trainingen bij ons zusterbedrijf Sociale-Media-Training

Wil je je zakelijke content creatie en beheer van je sociale media kanalen overlaten aan de specialisten van VOL Marketing? Dat kan natuurlijk ook. Neem daarvoor contact met ons op of kijk op de pagina Sociale Media

Laatste posts

Prijsstrategie

Een goede prijsstrategie houdt in dat prijzen worden vastgesteld die passen bij de waarde van producten en tegelijkertijd winst voor het bedrijf opleveren.

Lees meer »