Hoe zorg je voor bereik en interactie op sociale media? Juist met inhakers. Soms kun je inspelen op de actualiteit, vaak kun je ook gebruik maken van een inhaakkalender. Alleen is er geen garantie op succes.
Het belangrijkste voor een goede inhaker zijn het tijdstip en de verrassing. Het komt niet alleen aan op creativiteit , maar ook moet je een goed gevoel voor timing hebben.
Afgelopen jaar waren er weer tal van grappige, inspirerende en creatieve inhakers. Hieronder vind je de inhakers die wij in 2020 eruit vonden springen!
1. De paaseitjes lagen in januari al in de winkels.
Het moment waarop een inhaker geplaatst wordt is belangrijk. Maar je hoeft niet te wachten tot het moment of de feestdag zelf. Je kunt er voor kiezen om zelf reuring te maken. Of als het al een veelbesproken dag is, kun je daar slim een inhaker te gebruiken. Elk jaar is het moment dat Paaseitjes in de winkel liggen een discussiepunt. Dat heeft HEMA duidelijk begrepen.
2. Dry January en goede voornemens
Bol.com maakt wel vaker gebruik van een succesvol concept: grappig bedoelde fake reviews schrijven en die koppelen aan een inhaakmoment. Goede voornemens zijn zo’n inhaakmoment. Met een dikke vette knipoog naar Dry January doen zij het toch weer goed.
3. Mannengriep vs griep
Er is een verschil tussen gewone griep en mannengriep. Bij Kruidvat weten ze hoe ze die mannengriep moeten bestrijden. Wie het nog niet weet: mannengriep is een ernstige vorm van de griep die elke man minstens een keer in hun leven velt. Het nagelt de meest macho mannen hulpeloos aan de bank met een dekentje en een kop thee. Met deze hulpmiddelen ben je snel weer het mannetje.
4. ‘Was je handen stuk’
Afgelopen maanden was één van de bekende uitspraken van premier Mark Rutte tijdens de persconferenties: ‘Was je handen stuk’ en ‘Stop met handen schudden’. De meeste bedrijven durfden het niet aan om een inhaker te gebruiken over het coronavirus. Hornbach durfde het wel. Met een serieuze verwijzing naar de gedragsregels van het RIVM en natuurlijk de koppeling naar de werkhandschoenen voor het klussen.
5. Voor alle schijterds onder ons
Aan het begin van de lockdown was hamsteren het belangrijkste woord. Vooral toiletpapier werd massaal ingeslagen. Vakantieveilingen maakt daar handig gebruik van. De inhaker: “een veiling van maar liefst 96 rollen. Daarmee zit je voorlopig goed”. Misschien voor de zekerheid toch maar twee multipacks inslaan..?
6. De kappertjes mochten weer open
Dat de kappers na de intelligente lockdown weer open mochten inspireerde Jumbo tot de inhaker met hun kappertjes. Een mooie en creatieve inhaker van Jumbo.
7. Herrieschoppers in de thuisbioscoop
Wordt de film door iemand verstoord? Ligt je partner op de bank te snurken? Of is er iets anders gebeurd? Stuur dan Pathé een SMS-alert om te waarschuwen. Zij komen direct naar je toe om je te helpen of mensen die de boel verstoren uit de zaal te verwijderen. Met deze knipoog speelde Pathé in op de periode dat de bioscopen gesloten waren en dat men thuis films moest kijken.
8. Veel lof voor dit Halloween kostuum
Het inhaker-recept hoeft niet moeilijk te zijn en mag best een vooropgezet plan zijn. Als je het doet, doe het dan goed. Neem een actueel thema, koppel dit aan een product, gooi er een woordgrapje overheen en je hebt een succesvolle inhaker te pakken. Het ging hier natuurlijk over Halloween en de witlof aanbieding van de Albert Heijn. ‘Alle lof voor Albert Heijn’ voor deze creatieve uitspatting.
9. ‘Hij staat!’ over de kerstboom
Dit is iets wat je al eerder zag in deze lijst: een merk dat gebruik maakt van een veelbesproken nieuwsberichten. In dit geval de enorme ontbossing van het regenwoud en het feit dat mensen hun kerstboom dit jaar vroeg opzetten. Combineer dit met een herkenbare uitspraak en je hebt een succesvolle inhaker te pakken. Ik dacht stiekem zelfs terug aan het beroemde commentaar van Hans van Zetten bij de gouden turnoefening van Epke Zonderland op de Olympische Spelen: ‘Hij staat!’.
Hulp nodig bij je social media activiteiten?
Heb je genoeg inspiratie opgedaan via deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke inhakers te bedenken. Maar belangrijk is: doe het goed of doe het niet.
Heb je hulp nodig bij social media marketing activiteiten, zoals bij het adverteren, de content creatie, het beheer of het uitbesteden van social media? Neem contact op met ons en we helpen je graag verder.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions.